Zadzwoń, doradzimy

(91) 822 80 22

723 501 601

biuro@terapiasokami.pl

do kasy suma: 0,00 zł
wyszukiwarka zaawansowana
Dlaczego Soki


a nie warzywa
i owoce
w całości?

więcej...

Dlaczego wyciskarka


...a nie
sokowirówka?

więcej...

Witaminy i minerały

Gdzie szukać
i jak uzupełnić niedobory?

więcej...

Laur Eksperta 2022


Sklep Prokonsumencki

Rzetelna Firma

Zdiagnozuj się sam. Zobacz jakich witamin i mikroelementów Ci brakuje i gdzie ich szukać

0

Witaminy od A do K

Witaminy i minerały są niezbędne człowiekowi do życia. Nasz organizm potrafi wytwarzać w ilościach potrzebnych jedynie 3 spośród 13 witamin. Każda z witamin odgrywa konkretną rolę w naszym organizmie. Gdy ich brakuje, chorujemy.

 

Witaminy rozpuszczalne w wodzie

Witaminy rozpuszczalne w wodzie nie są magazynowane w organizmie. Ich nadmiar wydalany jest z moczem, dlatego ważne jest ich codzienne dostarczanie z pożywieniem. Witaminy rozpuszczalne w wodzie:

  • Uczestniczą w metabolizmie cukrów, tłuszczów i białek oraz w gospodarce mineralnej organizmu.

Do witamin rozpuszczalnych w wodzie należą:

  • C (kwas askorbinowy)
  • B1 (tiamina)
  • B2 (ryboflawina)
  • B3 (niacyna, PP)
  • B5 (kwas pantotenowy)
  • B6 (pirydoksyna)
  • B7 (biotyna, witamina H)
  • B9 (kwas foliowy)
  • B12 (cyjanokobalamina)

Witaminy rozpuszczalne w tłuszczach

Witaminy rozpuszczalne w tłuszczach mogą być magazynowane w organizmie człowieka. Ich dostępność zależy od prawidłowego wchłaniania tłuszczów. Witaminy rozpuszczalne w tłuszczach:

  • Uczestniczą w regulacji gospodarki wapniowo-fosforanowej
  • Regulują proces krzepnięcia krwi
  • Pełnią funkcję antyoksydacyjną
  • Są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania tkanki nabłonkowej i procesu widzenia.

Do witamin rozpuszczalnych w tłuszczach należą:

  • A (retinol i jego pochodne)
  • D (cholekalcyferol)
  • E (tokoferol)
  • K (filochinon)

Witaminy naturalne czy syntetyczne?

Witaminy chemiczne są traktowane przez organizm jako toksyna. Nadmiaru chemicznych witamin, organizm nie jest w stanie wydalić z organizmu. Obciążają wtedy nerki i wątrobę. Najzdrowsze dla organizmu są naturalne witaminy, bo ich nadmiar organizm bez wysiłku, naturalnie wydala z organizmu.

Gdzie szukać naturalnych witamin?

Witamina Właściwości lecznicze Gdzie szukać?

Produkty roślinne
🌿🍅🥑🥕🍇

Produkty zwierzęce
🥩🍗🥚🧀🐟

Witamina A
(retinol i jego pochodne)

Poprawia wzrok, podnosi odporność, chroni przed nowotworami (beta karoten), leczy trądzik, czyraki, wrzody, rozedmę płuc i choroby tarczycy.

Marchew, dynia, jarmuż, melon, morele, brzoskwinia, boćwina, mango, pomidory, nać pietruszki, szpinak, liście mniszka, czerwona papryka.

Podroby (zwłaszcza wątroba), tłuste ryby (tuńczyk, węgorz, makrela, śledź), jaja, sery dojrzewające, masło.

Witamina B1 (tiamina)

Pozytywny wpływ na pracę układu sercowo-naczyniowego. Ma właściwości antyoksydacyjne, wspomaga układ odpornościowy. Poprawia pracę mózgu i procesy pamięci.

Drożdże. Kasze: gryczana i jaglana, otręby pszenne. Rośliny strączkowe: soczewica czerwona, kiełki soczewicy, groch, kiełki groszku, fasola, kiełki fasoli, soja, kiełki soi. Mąka, makarony, pieczywo pszenne i żytnie, kiełki pszenicy. Ziemniaki, ziarna słonecznika, kiełki słonecznika. Banany, brzoskwinie, jabłka.

Wieprzowina, ryby (makrela, łosoś).

Witamina B2
(ryboflawina)

Silny przeciwutleniacz. Ważna dla wzrostu, dla zdrowej skóry i oczu, tworzy czerwone krwinki. Istotna przy przetwarzaniu węglowodanów na energię, przy nadwrażliwości na światło.

Zielone warzywa liściaste, brokuły, kiełki brokuła, szparagi, kiełki pszenicy, trawa pszeniczna, trawa jęczmienna, lucerna, natka pietruszki, pieczarki, szpinak.

Wątróbka cielęca, wołowina, jogurt, mleko pełne, jaja kurze, ser cheddar.

Witamina B3
(niacyna, PP)

Uczestniczy w syntezie hormonów: płciowych (estrogeny, progesteron), serotoniny (ważnej dla spokoju wewnętrznego) i melatoniny: (ważnej dla dobrego snu). Reguluje poziom cukru we krwi. Podnosi odporność. Wspiera odtruwanie organizmu od alkoholu, pestycydów, leków...

Orzeszki ziemne, pieczarki, rośliny liściaste: szczaw, sałata, szpinak, natka pietruszki. Brokuły, kiełki brokuła, kapusta, kiełki kapusty, truskawki, pomarańcze, fasola, kiełki fasoli, banany, kiwi, morele, marchew, cebula

Wątróbka cielęca, wołowa, indycza, tuńczyk, halibut, łosoś, makrela, pierś z kurczaka, jaja kurze.

Witamina B5
(kwas pantotenowy)

Chroni serce przed chorobą niedokrwienną. Uczestniczy w syntezie hemu do hemoglobiny i cytochromów. Wzmacnia śluzówkę. Likwiduje stany zapalne i infekcje. Zapobiega siwieniu włosów. Dba o skórę i włosy. Wpływa na prawidłowy wzrost.

Warzywa liściaste, brokuły, kiełki brokuła, ziemniaki, drożdże piwne, otręby pszenne, orzechy, pomarańcze, banany, melony, arbuz, fasola, kiełki fasoli, soja, kiełki soi.

Mięso, ryby, jaja kurze, mleko i jego przetwory.

Witamina B6
(pirydoksyna)

Wspomaga pracę mózgu i systemu nerwowego. Potrzebna do wytwarzania krwinek czerwonych. Zmniejsza: mdłości w tym poranne, kurcze nocne, drętwienie i mrowienie w kończynach, napięcia   przedmiesiączkowe. Naturalny lek moczopędny. Przyspiesza rozkład szkodliwej dla naczyń krwionośnych homocysteiny. Działa antyrakowo.

Ziemniaki, banany, zarodki pszenicy, kiełki pszenicy, trawy zbóż: pszenicy, lucerny, jęczmienia, orzechy, szpinak, brukselka, por, kiełki pora, czerwona kapusta, kiełki kapusty, brokuły,  marchew, brukselka, kiwi, pomarańcze, porzeczki, truskawki, morele. Warzywa strączkowe: fasola, kiełki fasoli, soja, kiełki soi, soczewica, kiełki soczewicy.

Wątróbka cielęca, wołowa i wieprzowa, pierś indyka, ryby (dorsz, makrela, łosoś), jaja kurze.

Witamina B7
(biotyna, H)

Niezbędna do prawidłowej przemiany materii, stabilizuje poziom glukozy we krwi. Korzystnie wpływa na skórę, włosy i paznokcie. Chroni komórki nerwowe. Bierze udział w syntezie DNA. Podnosi odporność.

Grzyby, awokado, boćwina, kalafior, jagody, groszek zielony, kiełki groszku, szpinak, banany, soja, kiełki soi, ziarna słonecznika, kiełki słonecznika, orzechy.

Mięso wieprzowe i drobiowe, tuńczyk, łosoś, sardynki, jaja kurze, mleko i jego przetwory

Witamina B9
(kwas foliowy)

Bierze udział w procesie podziału komórek. Ma pozytywny wpływ na rozwój płodu. Podnosi poziom elastyczności i jędrności skóry, wygładza zmarszczki. Poprawia pracę układu pokarmowego. Pobudza procesy krwiotwórcze. Chroni przed rakiem.

Pomarańcze, kapusta, kiełki kapusty, brukselka, brokuły, szparagi, natka pietruszki, szpinak, cykoria, sałata, pomidory, warzywa strączkowe, ziarna słonecznika, kiełki słonecznika, awokado, soja, kiełki soi, rukola, orzeszki ziemne, siemię lniane.

Wątróbka wołowa, drobiowa i cielęca, jaja kurze.

Witamina B12
(cyjanokobalamina)

Bierze udział w syntezie DNA. Reguluje produkcję hormonów. Wzmacnia odporność. Pobudza powstawanie czerwonych krwinek. Poprawia pracę mózgu. Zapobiega anemii złośliwej.

Nie występuje.

Wątróbka, nerki, ryby, jaja kurze,mięso królika, ryby (szczupak, łosoś, śledź makrela, pstrąg, sardynki), ser: feta, mozzarella, parmezan, szwajcarski

 

Witamina C

Tworzy kolagen - białko które utrzymuje spójność tkanki. Jest podstawą zdrowia. Potrzebna do syntezy hormonów. Wzmacnia odporność, zapobiega infekcjom.

Wzmacnia kości, zęby, dziąsła, naczynia krwionośne. Pomaga w przyswajaniu żelaza i wapnia, gojeniu ran, pracy mózgu.
Najlepiej wchłaniana przy udziale bioflawonoidów.

Czerwone jagody, kiwi, czerwone i zielone papryki, pomidory, brokuły, szpinak, grejpfrut i pomarańcze, wiśnie, acerola, owoce róży, truskawki, czerwona kapusta.

 

Witamina D

Działanie antyrakowe. Łagodzi stany zapalne. Wspomaga leczenie chorób serca, stwardnienia rozsianego, cukrzycy, autyzmu, nadciśnienia, osteoporozy, reumatoidalnego zapalenia stawów.

Pieczarki portobello, owsianka, kurki, tofu, grzyby shiitake (twardnik japoński), mleko sojowe

Olej z wątroby dorsza (tran), tłuste ryby (śledź, łosoś, pstrąg, węgorz, sardynki), kurczak, wątroba wieprzowa i wołowa.

Witamina E

Pomaga chronić komórki przed uszkodzeniem. Utrzymuje w zdrowiu krwinki czerwone, działa przeciwzakrzepowo, zmniejsza zmęczenie, zwiększa płodność i zapobiega poronieniom.
Skutecznie wzmacnia odporność u osób starszych i zapobiega chorobom serca, jeśli jest przyjmowana od 200-800 j.m. dzienne.

Zielone warzywa liściaste, szpinak, pietruszka, zarodki pszenne, trawy zbóż, pszenicy, lucerny, jęczmienia, orzechy laskowe, słonecznik, awokado, jeżyny.  

 

Witamina K

Ma związek z prawidłową krzepliwością krwi, zapobiega celiakii, zapaleniu  okrężnicy, chroni przed wewnętrznymi krwawieniami i krwotokami.
Reguluje krwawienie miesięczne, współdziała przy leczeniu krwawień z nosa.

Zielone warzywa liściaste, brokuły, szpinak, kapusta, sałata, lucerna.

 

Wapno

Przeciwnowotworowe działanie. Zapobiega rozwojowi polipów i raka okrężnicy.

Zapobiega krzywicy, osteoporozie, drganiom mięśni. 

Łagodzi bezsenność i nerwowość.
Wzmacnia zęby.

Brokuły, warzywa liściaste ciemnozielone, szpinak, pietruszka, brokuły, wodorosty nori i morszczyn, rukiew wodna, dymka, pomarańcze.

 

Żelazo

Leczy niedokrwistość, dba o krwinki.
Wspomaga przenoszenie tlenu przez krwinki czerwone.

Symptomy braku żelaza to anemia, osłabienie, zmęczenie, przyspieszony, krótki oddech.

Dodaje energii i apetytu.

Nasiona dyni, zarodki pszenne, trawy zbóż, pszenicy, lucerny, jęczmienia, pietruszka, trawa prosa, fasolka szparagowa, brzoskwinie, morele, szpinak.  

 

Magnez

Obecny we wszystkich żywych komórkach.
Wspomaga pracę mięśni i sytemu nerwowego, miarową pracę serca, wzmacnia kości. Wspomaga organizm przy tworzeniu energii i wytwarzaniu białek. Łagodzi niestrawności. Wspomaga krążenie, przeciwdziała depresji, zapobiega tworzeniu kamieni żółciowych i nerkowych.

Orzechy, nasiona, zielone warzywa liściaste, ziemniaki, ziarna, awokado, banany, kiwi, brokuły, zarodki pszenne, trawa pszenicy, trawy zbóż, pszenicy, lucerny, jęczmienia.

 

Potas

Wspomaga pracę mięśni i sytemu nerwowego. Wpływa na równowagę gospodarki wodnej we krwi i tkankach organizmu.

Utrzymuje w dobrej kondycji umysł, pomaga obniżyć ciśnienie krwi, wspomaga leczenie hipoglikemii (niskiego poziomu cukru we krwi)

Brokuły, ziemniaki w "mundurkach", zielone warzywa liściaste, szpinak, owoce cytrusowe, banany, suszone owoce, rośliny strączkowe, groszek, zarodki pszenne jęczmienia.

 

Cynk

Używany w leczeniu bezpłodności.

Hamuje odkładanie się cholesterolu, może zapobiegać cukrzycy poprzez udział w wytwarzaniu insuliny.

Utrzymuje w zdrowiu prostatę, przyspiesza gojenie ran i wzmacnia odporność.
Stosowany w leczeniu schizofrenii.

Zarodki pszenne, trawa   pszenicy, pietruszka, brokuły, młode strączki fasoli.

 

 

Najnowsze badania udowodniły, że zalecane dotychczas dawki dzienne (RDA) witamin i mikroelementów są za małe. 

Stres, zanieczyszczenie środowiska, chemikalizacja pożywienia, zanieczyszczenie organizmu, choroby, uszkodzone DNA komórki, osłabienie organizmu, starzenie się itp. powodują zwiększenie dziennego zapotrzebowania na witaminy i minerały.


Źródła:

Gawęcki J., Witaminy, Poznań 2002.

 

 

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium